Sport je unosan biznis i najbolja promocija

Kao dugogodišnji sportaš, sportski djelatnik i izravni sudionik niza velikih sportskih događaja koji su presudno obilježili noviju povijest hrvatskog sporta, osjećam potrebu podsjetiti na važnost sportskog marketinga te veliki značaj vrhunskih sportaša u promociji nove demokratske Hrvatske i naših turističkih destinacija.

O međusobnim odnosima sporta i društva više puta sam pisao stručno-znanstvene i enciklopedijske publikacije, budući da sport zauzima veoma važnu ulogu u svim porama ljudskog življenja. Sport je time postao jedan od najjačih alata za marketing i promociju određenog proizvoda ili države.

Od nekadašnjeg Coubertinovog gesla „Važno je sudjelovati“ sport je postao „unosan biznis“ i veoma jako, čak i političko, oružje. Zato mnoge države ulažu puno u svoje nacionalne reprezentacije koje ih promoviraju u svijetu. U neovisnoj hrvatskoj državi sport je višestruko dokazan najuspješniji proizvod s oznakom „Made in Croatia“.

Jedna poznata engleska marketinška agencija nakon Svjetskog nogometnog prvenstva u Francuskoj 1998. godine dokazala je kako je za Hrvatsku znalo u svijetu samo 3% čovječanstva, unatoč ratu i agresiji koja je bila svakodnevno na svim tv-programima, a nakon polufinala i osvajanja brončane medalje, za Hrvatsku je, po tim empirijskim istraživanjima, znalo preko 70% ljudi.

Predsjednik RH dr. Franjo Tuđman tada je često naglašavao da su naši sportaši veći veleposlanici od svih ministara zajedno. U to vrijeme Goran Ivanišević, pokojni legendarni Dražen Petrović, Toni Kukoč, Davor Šuker..., bili su nositelji promocije novostvorene hrvatske države. Tu moramo naglasiti i druge, kako istaknute pojedince, tako i naše vrhunske sportske klubove i nacionalne reprezentacije, koje ponosno i često sa suzama u očima na pobjedničkom tronu slušaju Lijepu našu.

I današnji Predsjednik RH prof.dr.sc. Ivo Josipović, iako je u habitusu zaljubljenik u glazbu, uvidio je snagu promidžbe kroz sport te je jedan od redovnih igrača nogometne ekipe Hrvatskih humanih zvijezda. 

Turizam je jedan od razloga zbog kojih se pojedini grad odlučuje za organizaciju svjetskih prvenstava i Olimpijskih igara. Većina gledatelja ne dolaze samo zbog sportskog natjecanja već tu posjetu kombiniraju s turističkim razgledavanjem grada i regije. Budući da je turizam jedna od najznačajnijih hrvatskih gospodarskih grana, jasno je da bi i sport trebalo upregnuti u promidžbu turizma. Nema, naime, nikakve sumnje da velike sportske priredbe bitno pridonose prepoznatljivosti neke zemlje.

Najjači sportski brend su Olimpijske igre i svjetska nogometna prvenstva. Hrvatska nikad neće dobiti organizaciju tih dviju najvećih sportskih priredbi, no može puno bolje nego do sada iskoristiti sudjelovanje svojih sportaša na njima. Ekstreman primjer te mogućnosti je predstojeća utakmica Brazil – Hrvatska, na otvaranju Svjetskog nogometnog prvenstva u Brazilu. Prema svim kalkulacijama tu će utakmicu gledati oko milijardu i pol gledatelja diljem svijeta i bit će to najgledaniji TV-događaj svih vremena. Dosad je to bilo otvaranje Olimpijskih igara u Pekingu 2008. godine, koje je gledalo oko 1.1 milijardu ljudi.

Kako će Hrvatska iskoristiti taj marketinški prostor neprocjenjive vrijednosti? Na koji će način svijetu predstaviti svoje prirodne ljepote i svoje svjetski uspješne sportaše? I danas je prva asocijacija na Hrvatsku Davor Šuker i njegovi golovi na Svjetskom prvenstvu u Francuskoj 1998. Jesmo li napravili dovoljno da  Hrvatsku predstavimo svima onima koji ju poznaju samo preko Šukera? Imamo li ideju kako ih dovesti u hrvatsku? Koliko ljudi zna da su u Splitu, tom prekrasnom dalmatinskom gradu, na potezu od svega nekoliko kilometara rodne kuće i sportski tereni na kojima su stasale istinske svjetske sportske zvijezde poput Nikole Pilića, Gorana Ivaniševića, Marija Ančića, Tonija Kukoča, Dina Rađe, Blanke Vlašić, Ðurđice Bjedov, brojnih nogometaša, vaterpolista, rukometaša, veslača...?

Na većinu gornjih pitanja odgovor je negativan ili ga nema. Svjetsko prvenstvo u Brazilu nova nam je prigoda. Ne treba sitničavo i licemjerno zbrajati troškove boravka premijera Zoran Milanovića na otvorenju Mundijala već se pitati zašto (još) nije uloženo i više, kako bi se u konačnici dobilo puno više.

Najveće sportske priredbe, već same po sebi, predstavljaju čimbenike svjetske integracije kroz druženje sportaša i promociju svoje zemlje, koju organizacija tih igara vrlo često efektno i uspješno promovira, pa  kasnije turizam te zemlje poluči vrlo visoke rezultate. Organizacija Olimpijskih igara i velikih svjetskih prvenstava otvaraju tržišta organizatoru, budući da njegova zemlja postaje tržište za plasman proizvoda i kapitala u toj zemlji, ali i prodaju njezinih proizvoda u svijetu. Stvaraju se potpune informacije i znanja o svim područjima života u zemlji organizatora prvenstva ili Olimpijskih igara.  

Na kraju možemo zaključiti da je sport sam po sebi postao puno više od društvene aktivnosti i da je prerastao u jedno vrlo bitnu gospodarsku granu, koja jača ekonomiju svake države.

Stoga je Brazil i Svjetsko nogometno prvenstvo šansa koju Hrvatska mora iskoristiti!     

Damir Škaro

« Povratak